tisdag 8 mars 2011

Sexslavar i myt och verklighet

För länge sedan (2005) skrev jag en artikel för H:ströms tidskrift Subaltern med titeln "Jag - en tankekontrollerad CIA-sexslav". Jag fick till och med ett positivt omnämnande i Aftonbladet.

Jag kom att tänka på den när jag häromdagen läste om den amerikanske miljardären och dömde sexförbrytaren Jeffrey Epstein i min främsta källa för amerikanske nyheter Gawker (vem kan motstå en rubrik som "The English Prince and the Underage Prostitute-in-Training"). Framför allt var det ett citat om en 17-årig flicka som var
"sexually exploited by [Epstein's] adult male peers, including royalty, politicians, academicians, businessmen and/or professional and personal acquaintances."
som fick mig att reagera. Detta låter väldigt mycket som något som Cathy O´Brien skulle ha berättat om. Med anledning av detta tänkte jag återpublicera artikel här på bloggen i tre delar de närmaste dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar