tisdag 22 mars 2011

SRA i Sverige

Under 90-talet så intresserade jag mig för diskussionen kring "Satanic Ritual Abuse" (SRA) i USA och Storbritannien. Det var alltså frågan om barn som påstod sig blivit utsatta för organiserade rituella övergrepp av stora grupper vuxna satanister. De ansvariga nätverken av satanister påstods också ofta innehålla flera kända och mäktiga personer som hindrade att övergreppen utredes ordentligt. När jag väntade på att SRA på allvar skulle etablera sig i Sverige så var Erik Rodenborg en av dem jag försökte följa. Han var en tidig förespråkare för åsikten att denna typ av satanistiska nätverk också fanns i Sverige. Men fenomenet fick aldrig något riktigt fäste i Sverige och efter att det dog ut i Storbritannien och USA så svalnade frågan. Men Rodenborg fortsätter att kämpa vilket visas i detta inlägg om "Jan Guillou och Södertäljeflickan - förvrängningar och förtiganden". Jag köpte Guillous "Häxornas försvarare" när den kom just för dess delar om den moderna situationen men har dock inte läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar