måndag 17 oktober 2011

Lady Gaga of Thelema

Jag tror att detta kanske kan vara ett genombrott i min förståelse av de udda existenser som intresserar mig.

För några dagar sedan besökte jag ett köpcentrum (eller kanske en galleria, jag är inte helt säker på distinktionen). Där såg jag flera gånger omslagsbilden (finns det verkligen sådana nu för tiden?) till den inte helt obekanta artisten Lady Gagas inte helt obekanta skiva Fame Monster (se nedan, jag kan erkänna att även om jag kände igen Gaga så visste jag inte vilken bild det var).



Efter besöket (tidsmässigt men ej kausalt) drabbades jag av hög feber och var sängliggande i två dagar. När jag vaknade ur mina yror hade jag insett att Gagas bild är en referens till denna mycket berömda bild på världens ondaste man, Aleister Crowley:



En snabb kontroll visar att detta har hela internet känt till sen Fame Monster släpptes (se till exempel här och här).

Som jag ser det finns det två möjligheter: antingen har jag sett en diskussion om detta men glömt bort det (eftersom jag fokuserade på vilket kön hen har) och febern lyfte fram minnet igen, eller, och det är detta som är spännande, så finns det individer som ofta (alltid?) tänker som jag gör när jag har hög feber. De personerna lever i så fall i en mycket spännande värld.

2 kommentarer:

  1. Lika som bär! Well spotted, får man säga.

    En snabb sökning visar att jag inte heller är ensam om min likartade upptäckt:

    http://martinbagge.wordpress.com/2011/03/12/angry-mona/

    SvaraRadera
  2. Man kan ju naturligtvis tänka sig en tredje möjlighet: att internet nu är så stort att sannolikheten att varje välformulerad,kort teori ska finnas där är ganska hög.

    SvaraRadera