lördag 29 juni 2013

Kulturfredag

Igår hade jag en aktiv dag i kulturens tecken. Jag besökte den stora Lars Hillersberg-utställningen på Kulturhuset och senare på kvällen var jag på release-fest för Det Grymma Svärdet #15.

Hillersbergs-utställningen var stor och mycket intressant. Jag känner det som om jag nog inte ägnat honom tillräcklig uppmärksamhet. Naturligtvis har jag sett en del av hans teckningar och kommer ihåg debatterna när han fick statlig inkomstgaranti för konstnärer och om hans antisemitiska teckningar men jag har aldrig riktigt fördjupat mig i hans verk. Nu ska det bli ändringen på det i och med att jag köpte den läckra utställningskatalogen. På Kulturhuset hade de också en stor utförsäljning av Optimal Press bakkatalog. Jag fyndade två av Gunnar Krantz underhållande självbiografiska seriepocketar ("Vänster vänster" och "Cykelhippie") för 10 kronor styck.    

Efter Kulturhuset begav jag mig till Hemliga Trädgården för release-fest för Det Grymma Svärdet #15. Jag köpte ett nummer under Pontus Lundkvists hyllade tid som redaktör (#4) men var inte särskilt imponerade. Nu är dock Karolina Stenström (Steso songs) redaktör och det senaste numret har som tema Lisa Crystal Carver, amerikansk skribent, känd från till exempel fanzinet Rollerderby eller för musik under namnet Lisa Suckdog. Tillställningen var trevlig med bland annat musik av Steso songs och dans av Magdalena Nordin (mer om henne en annan gång). Till tidningen medföljde också en kassett med relaterad musik. 
 

3 kommentarer:

  1. Haha, jag var också på Det grymma svärdet. Var mest där för att se Nordin dansa men köpte tidningen och den verkade faktistkt intressant.

    Såg förresten att det kommit en ny bok om Thomas Quick, "Fallet Quick/Bergwall" av Mats Parner, ifall du inte läst denna än. Jag lånade den och fick intrycket att den skrivits i all hast för att casha in på Quickcirkusen. Vet inte hur udda den ska kallas heller men tänkte ändå det kunde vara värt att nämna den ifall du inte läst den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, då sågs vi nog på Hemliga Trädgården, för jag satt i dörren större delen av kvällen. Jag har läst boken om/av Magdalena Nordin men filar fortfarande på vad jag ska säga om den.

      Det var länge sedan jag köpte/läste någon Quickbok men det är ju ett av mina kärnämnen så tack för tipset.

      Radera
  2. aha ok där ser man!

    Har läst ut Quick-boken nu och den var rätt trist. Tillförde verkligen ingenting och var ca 120 sidor lång.

    SvaraRadera