tisdag 16 december 2014

Professor Frans Stenberg

Mohamed Omar dyker regelbundet upp på denna blogg (se här, framförallt detta) i olika sammanhang. Nu en anmälan av dennes småskrift (tidning tror jag att Omar nu kallar den) "Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet". Detta är en bagatell på 24 sidor, en pastisch byggd på lika delar Lovecraft och Sherlock Holmes. Författaren beskriver det som en "Uppsalanovell" och med mina elva år i Sveriges främsta lärdomssäte konstaterar jag att jag känner igen många referenser. Jag kan också konstatera att jag inte är så förtjust i det upsaliensiska eller studentikosa. Jag var nationsmedlem i många år och har deltagit i en och annan gasque men aldrig har jag fördjupat mig i vilka som hänger porträtt på nationshusets väggar eller bemödat mig om korrekta tilltalsformer. Under elva år i Uppsala besökte jag Carolina Rediviva sammanlagt två gånger och brydde mig inte heller om att peka ut någon studieplats. Men mitt ärende var inte att utgjuta mig över min studietid utan att säga något om Omars verk. Underhållande men väl många referenser och lite handling. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar